Lindholm-Csányi Eszter Mária 1959. szeptember 17-én született Szegeden, egy szorgalmas és becsületes balástyai gazdálkodó család második gyermekeként. A szülők nagy szeretettel nevelték lányaikat egymás megbecsülésére és támogatására. Nővérét sokszor elkísérte az iskoláig a balástyai tanyavilágban. Már ötévesen megtanult írni és olvasni, amikor az idősebbik testvér a házi feladatait készítette.
Általános iskolai tanulmányait tanyai iskolában végezte Balástya külterületén, az Alsó-Gajgonyai Iskolában. Frányó tanár bácsi már iskolásévei alatt megbízta a kisebbek tanításával. Itt fertőződött meg a tanítás örömével és sikerének boldogságával. A nyolc év alatt két nevelője volt, akiket mai napig példaképének tekint.
Családja és nevelői által sajátította el az adott szó becsületét, a kitartó munkaszeretetet, a megbízhatóságot és az egymás iránti tiszteletet. Akkoriban a kémia és a biológia állt érdeklődése középpontjában, így 1974-ben a szegedi Fodor József Élelmiszeripari Szakközépiskolába iratkozott be. Középiskolai tanulmányai alatt néhány tanára felkeltette kíváncsiságát és tudásvágyát az irodalom és az idegen nyelvek iránt. 1978-ben jeles érettségi eredménnyel végezte el a szakközépiskolát, ahol húsfeldolgozói képesítést is szerzett. Ekkorra tudatosodott benne, hogy téves volt a pályaválasztása, és a tanári pálya felé terelődött elhivatottsága.
A szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskola magyar–orosz szakán végzett általános iskolai tanárként 1983-ban. Pályakezdő éveit Balástyán töltötte, majd 1989-ben Szatymazon kezdett tanítani, kezdetben napközis nevelőként . Mai napig emlékezetes számára az egyik délutáni udvari tanulói kísérlet, amelynek során a buzgó nebuló megismételte a kémiaórán tanultakat Eszter és a csoport számára, és amelynek során az udvari kuka lángokba borult. Ekkor világosodott meg számára, hogy a tanári munka mindig meglepetésekkel jár, és a legváratlanabb dologra is észszerűen kell reagálni.
Mindig nyitott volt a változásokra, és megújulásra kész pedagógusként egészítette ki ismereteit és módszertani repertoárját pályája során. Így:
Osztályfőnökként, valamint a humán munkaközösség vezetőjeként több évtizede aktív és fáradhatatlan tagja iskolánknak. Nevelő-oktató munkája során mindig fontosnak tartotta a tanulók egyéni sajátosságainak figyelembevételét. Kiemelt empátiával és segítőkészséggel fordult a hátrányos helyzetű gyerekekhez. Jelentős sikereket ért el a tehetséggondozás terén is. Néhai férjével – Reno Lindholmmal – pénzügyi támogatásban részesített több kiemelkedő tanulmányi eredményű és aktív közösségi munkát végző ballagó diákunkat.
Pedagógusként példát mutatott a gyermekeknek becsületes, kitartó, következetes, innovatív életszemléletével. Megértő, szerény, ugyanakkor határozott egyénisége a nevelőtestület tagjai számára is mértékadó volt több évtizeden keresztül. Javaslataival és véleményével segítette az iskolavezetés munkáját.
Lindholm-Csányi Eszter Mária a szatymazi oktatás olyan tanáregyénisége, akit igazán a szívébe zárt növendék és pedagógustárs, valamint sok-sok család – hiszen mindenki, aki visszagondol a saját oktatására, tanárokra emlékszik, nem módszerekre vagy technikákra. A tanár a szíve az oktatásnak.